למה לי אתר עכשיו?

עיינה טייכר-יעיר

אחד הפרויקטים היותר תובעניים עבור בעלות ובעלי עסקים הוא הקמת אתר אינטרנט. 

בין אם אתם עושים זאת בעצמכם, או שחברה חיצונית מקימה עבורכם את האתר, עליכם להיות מעורבים בתהליך: לספק את חומרי הרקע והאינפורמציה הרלוונטית. זאת מעבר לזמן ולכסף שאתם משקיעים.

האם זה שווה את זה?

אני בטוחה שכן. יחד עם זאת, אני נתקלת בלא מעט בעלי ובעלות עסקים שמתנהלים ללא אתר אינטרנט ואין להם כל בעיה עם זה. להם אני אומרת: שווה להשקיע בהקמת אתר.
אתר אינטרנט הוא נכס דיגיטלי חשוב, וחשוב לא פחות לדעת מה הוא דורש מאיתנו בזמן ההקמה ואחריה.
אם החלטתם לקפוץ למים ולהקים אתר, אלה הצעדים הראשונים שתצטרכו לעשות (מבחינת התוכן כמובן).

להחליט איזה אתר אנחנו רוצים להקים

התשובה הפשוטה היא "אתר אינטרנט". אבל האם אנחנו מתכננים למכור בו מוצרים? האם הוא צריך לשמש רק בתוך "כרטיס ביקור" או שאנחנו רוצים לפרסם בו תכנים באופן קבוע?

אפשר לשאול את זה בדרך קצת אחרת: מה אנחנו רוצים שאנשים יעשו בעקבות הביקור באתר: ילמדו ויכירו את הרזומה שלנו? יסתכלו על פרויקטים קודמים שביצענו? יתרשמו מהידע שלנו בתחום מסוים?
כל אחת מהתשובות לשאלות האלו משפיעה על התוכן שנכניס לאתר.

לעשות אפיון תוכן

עבורי, אפיון תוכן הוא אחד השלבים החשובים והמשפיעים בתהליך הקמת האתר. בכל אתר בהקמה מומלץ לעשות את התהליך הזה, כדי להבין את היקף וסוג התכנים שנידרש לכתוב. תהליך אפיון התוכן לאתר יהיה מורכב בתחילה מרשימה של נושאים בהם מתמקד העסק. זו לא צריכה להיות רשימה ארוכה, אלא 5-6 נושאים מרכזיים אליהם נתייחס ובהם נתמקד בשלב ראשון.

נדרג אותם מהחשוב ביותר עבור העסק ועד לפחות חשוב. איך נגדיר מה זה "חשוב"? הכוונה היא אילו מהנושאים הם חלק מהזהות של העסק, מהמוצרים העיקריים ומהשירותים שחשוב שיהיו ב"חלון הראווה".

השאלה שנשאלת הרבה בשלב זה: איפה ואיך נכניס "ביטויי מפתח", ביטויים שפופולאריים מאוד בחיפוש בגוגל. הרי אמרו לנו שזה מה שחשוב באתר האינטרנט: ביטויים שגוגל אוהב ויגדילו את הטראפיק (התנועה) לאתר שלנו. הגישה שלי היא שאם כבר הקמנו אתר אינטרנט – כדאי שהוא יהיה מיועד לגולשים, הלקוחות הפוטנציאלים שלנו. ויחד עם זאת, צריך למצוא את "דרך האמצע" – האיזון בין מה שהגולשים מחפשים לבין מה שאנחנו רוצים למכור להם.

קיראו כאן על למה בכלל כדאי להקים בלוג באתר, גם בהיבט של קידום אתרים.

לאחר שהחלטנו על מספר נושאים עיקריים שיהוו את הקטגוריות המרכזיות באתר, כדאי לבצע מחקר מילות מפתח ולראות איך מחפשים את הנושאים האלה. מחקר מילות המפתח יאפשר לנו לעשות התאמות קלות בכתיבה של ביטויי המפתח (למשל: כפות מטבח במקום כף למטבח). זה על קצה המזלג, וחשוב שאפיון התוכן יעשה על ידי מי שיש לו הבנה ב-SEO (קידום אתרים) כדי להפיק את המקסימום מהאתר.

לקבוע את הסגנון והשפה – הLook & Feel  של האתר

אני חושבת שאני לא יכולה לדבר מספיק על תשומת הלב שצריך להקדיש להיבט הזה. ניתן לראות בבירור את ההבדל בין אתרים שבהם הוקדשה מחשבה לסגנון הכתיבה ויש להם קו תוכני אחיד – לבין אתרים שבהם החשיבה נעשתה "על הדרך" או שבכלל לא. אני רואה את התוכן באתר כחלק ממכלול שנמצאים בו גם עיצוב  ותכנות (בניית האתר). אי אפשר להסתכל על אחד מבלי להתייחס לשני האחרים כשמקימים אתר. זה השלב שמפחיד בעלי ובעלות עסקים בתהליך, ואני פה כדי להרגיע. לא מדובר בישיבות קריאייטיב ארוכות לתוך הלילה, אלא לחשיבה משותפת על "איך אנחנו רוצים שהאתר יראה". כשאתם עורכים את הפגישה עם המעצב ובונה האתר, תעשו טובה, תהיו חכמים (ונחמדים!) ותזמינו אליה גם את איש או אשת התוכן. זה יחסוך לכם זמן, כסף והרבה כאבי ראש ולב.

ועכשיו לנקודות החשובות בעיני כשמחליטים על הסגנון התוכני של האתר:

  • לדבר על הפיתרון שהאתר מציע, ולא על הבעיה: "חסוך בענק על צעצועים" (אמזון) ולא "לא יודעים איזו מתנה לקנות ליומולדת חמש?" (לא אמזון). אפשר גם להוסיף על זה: לדבר מהעיניים של הגולש ולא לדבר על עצמנו.
  • להתאים את הסגנון לקהל היעד של האתר: ולא, "צעיר" זה לא קהל יעד וכמובן לא סגנון כתיבה. אני ממש נגד התפיסה של "צעיר" מול "מעונב". גם אנשים צעירים נפגשים עם מערכות אינטרנטיות רשמיות או "מעונבות" וגם "קשישים" גולשים באינטרנט ורוצים שידברו אליהם בצורה אינטיליגנטית ולא ארכאית.
  • לא להתבלבל בין "מקורי וזכיר" לבין "מתחכם ומתאמץ": סליחה על הקלישאה הניו אייג'ית, אבל – פשוט תהיו מי שאתם. אל תנסו לאמץ שפה וסגנון שלא עולה בקנה אחד עם המסר שאתם רוצים להעביר או עם האופי והערכים שלכם. זה ממש לא אומר שתצטרכו לשים בצד את היצירתיות או השנינות, להיפך.  

לא לוותר על תחזוקה שוטפת

כמו ערוגה יפה ששתלתם במאמץ רב והפסקתם להשקות – כך גם האתר שלכם "קמל" כשאתם מזניחים אותו.

את התוכן באתר חשוב לטפח ולשם כך יש:

  • לרענן מפעם לפעם את העמודים הקבועים: עמוד בית, אודות וכו'
    (לרענן מבחינת תוכן, כן? לא מבחינת לחיצה על כפתור ה- refresh).
  • להוסיף באופן קבוע מאמרים ופוסטים לבלוג באתר ולעדכן את התכנים שכבר אינם רלוונטיים. איך תעשו את זה? באמצעות עבודה עם תוכנית תוכן מסודרת לאתר והחלטה מראש על מה כותבים ומתי.

מדוע חשוב לעשות את זה? בעיקר משום שזה כלי נהדר לקידום ושיווק העסק שלכם. אתר שמתעדכן כל הזמן בתוכן רלוונטי ואיכותי, בראש ובראשונה מביא תועלת לגולשים שלכם, עושה רק טוב לעצמו מבחינת קידום בגוגל (SEO) וגם מעיד על הרצינות שלכם כבעלי ובעלות עסקים. 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן